Er du blevet lokket af elselskabers trælse tricks?

Flere elselskaber i Danmark bruger telefonsælger, der lokker kunder i biksen med ufine tricks. Desværre har der gennem de senere år været flere sager, hvor misvisende eller ulovligt telefonsalg har fået folk i saksen. Det er alt andet end trygt.

Hos go'energi har vi samlet en række råd til, hvordan du kan håndtere din sag, hvis en telefonsælger eller lignende har lokket dig til at skifte elselskab.

 

Vigtigt: Oplysningerne på denne side er ikke og kan ikke erstatte konkret juridisk rådgivning. Oplysningerne er således kun egnet til et generelt informationsformål. Da din situation kan være speciel, kan vi ikke give forsikringer om, at oplysningerne på denne side – og din fortolkning af dem – er anvendelige eller passende til din særlige situation.

Billede, Hjemmeside (2)

Sådan kan du blive snydt

Der er flere måder, du kan blive snydt på. Her er nogle af de brugte metoder:

  • Nogle selskaber ringer til dig og giver sig ud for at være dit nuværende elselskab. De kan f.eks. sige, at du skal have opdateret dine kort- og CPR-oplysninger. Med de oplysninger kan de gøre dig til kunde.
  • Det kan også være, at en telefonsælger ringer til dig, både med og  uden dit samtykke. Her lover de dig måske ekstragode priser og lokker dig til at skifte elselskab.
  • Eller et selskab, der ringer og siger, at dit nuværende elselskab arbejder sammen med - eller er blevet overtaget af - dem, der ringer.
Go Energi 1 Telefonsaelgere 3.00 00 05 21.Still002

Hvordan forholder du dig?

Der er flere måder at håndtere en sagen på, hvis du f.eks. er blevet snydt til at skifte selskab.

Du skal håndtere sagen på en måde, hvis du stadig kan gøre brug af din 14 dages fortrydelsesret, mens håndteringen af situationen skal være anderledes, hvis fortrydelsesretten er overskredet.

Du har altid 14 dages fortrydelsesret fra, at du modtager kontrakten fra dit nye elselskab, men jo før du reagerer jo bedre.

Gør dette, hvis du stadig har fortrydelsesret

Der er flere ting, du kan gøre, hvis du er gået i fælden. Og vi hjælper dig også gerne tilbage til os igen.

Forbrugerombudsmanden er meget opmærksom på sager, når det gælder ufrivillig kontraktindgåelse.

Først og fremmest er det utrolig vigtigt, at du reagerer, hvis du ikke ønsker at være bundet til aftalen. Passivitet kan nemlig tolkes som accept.

Det er dog vigtigt at sige, at sådanne forløb kan være hårde. Så du skal gøre op med dig selv, om du orker det - eller i sidste ende blot vil betale et eventuelt gebyr for at komme ud af aftalen eller blive der i bindingsperioden.

Billede, Telefonsælger

1. Gør brug af fortrydelsesret

Inden for 14 dage efter, at du er blevet ringet op af telefonsælgeren og har modtaget en kontrakt, kan du gøre brug af din 14 dages fortrydelsesret ved fjernslag jf. forbrugeraftalelovens §18. Find "Lov om forbrugeraftaler" her.

NB: Du har krav på at få tilsendt en kontrakt. Din 14 dages fortrydelsesret starter, når du har modtaget kontrakten, jf. forbrugeraftalelovens §19 stk. 3.

2. Kontakt selskabet

Kontakt selskabet, der har lokket dig, via mail eller online kontaktfunktion på selskabets hjemmeside inden fortrydelsesrettens udløb. I henvendelsen skal du skrive, at du ikke mener, du er forpligtet af aftalen, fordi du ikke har givet samtykke til, at de må ringe og/eller at du ikke har accepteret at skifte elselskab - og at du derfor ønsker at gøre brug af din fortrydelsesret. Find hjælp til teksten i bunden af denne side (bilag 3). Er der tale om en fejlagtig flytning og er det inden annulleringsfristens udløb, skal selskabet annullere leverandørskiftet i DataHub, jf. §5, stk. 2.

3. Gem bevis for henvendelse

Det er vigtigt, at du gemmer din henvendelse, så du kan bevise, at du har henvendt dig inden, der er gået 14 dage.

Har du henvendt dig via selskabets hjemmeside, skal du modtage en bekræftelse på, at de har modtaget din henvendelse. Modtager du ikke denne, så skriv en mail, så du kan bevise din henvendelse. Læs mere om din fortrydelsesret her.

4. Skift (tilbage) til go'energi

Når punkt 1 til 3 er gennemført, kan du herefter bede os om at gennemføre et nyt leverandørskifte, hvis du ønsker, at vi skal være dit elselskab.

Husk at tjekke, at du ikke er blevet tilmeldt en PBS-aftale af det andet selskab. Hvis du er blevet det, skal du afmelde PBS-aftalen.

Hvad gør du, hvis selskabet fastholder aftalen?

Din skriftlige klage er afsendt inden fristens udløb og dokumentationen er sikret. Men selskabet fastholder aftalen. Hvad gør du?

  • Overvej at klage til Ankenævnet på Energiområdet
  • Undersøg muligheden for at indgå en elaftale med et andet selskab, så du ikke forholder dig passivt

Husk, at loven som udgangspunkt på din side, men at det desværre ikke er ensbetydende med, at det er nemt at komme ud af en ugyldig aftale.

Derfor er det bedste råd. Sig aldrig ja med det samme. Sig, at du gerne vil overveje det og vende tilbage. Tid giver plads til at tænke tingene igennem og du undgår at få taget en overilet beslutning.

Gør dette, hvis fortrydelsesretten er overskredet

Hvis din fortrydelsesret er overskredet, er der stadig ting, du kan gøre.

Handlerummet bliver dog lidt sværere, da du ikke har reageret inden for de første 14 dage.

Vi har samlet nogle gode råd herunder.

Telefonsælger, Mobil

Gode råd til processen

Forskellige scenarier giver forskellige handlemuligheder:

  • Har du ikke givet dit samtykke til opkaldet fra selskabet, er aftalen ikke gyldig, og du er derfor heller ikke bundet af elaftalen (forbrugeraftalelovens § 5). Er aftalen med elselskabet ugyldig, har du ret til at få dit gamle elselskab igen.
  • Er du blevet snydt til at indgå aftalen, vil den kunne vurderes som ugyldig efter reglen om svig i aftalelovens § 30. En måde, du kan blive snydt på, er, hvis en telefonsælger ringer og udgiver sig for at være fra dit nuværende selvskab og under dække af, at du skal have penge tilbage, beder om CPR- og bankoplysninger.
  • Er der sket et fejlagtigt leverandørskift, er det elselskabet, der har foretaget flytningen, der skal sætte annulleringsprocessen i gang. Du kan dog også igangsætte processen via DataHub kundeportal. For at fejlagtig leverandørskift kan anvendes, er der en række forudsætninger. Læs mere i kapitel 4, § 7 her.
  • Du skal skrive til selskabet, hvis du mener, at elaftalen er ugyldig. I samme henvendelse kan du skrive, at elselskabet skal sørge for, at du kommer tilbage til dit seneste elselskab - og at du vil have, at elselskabet straks tilbagefører de eventuelle beløb, du allerede har betalt.
  • Overvej at kontakte Energinet omkring det uberettigede skifte af elselskab. Du kan skrive til Energinet, at dit nye elselskab har anmeldt et skifte i Datahubben, der ikke er berettiget. Energinet kan kontaktes på datahub@energinet.dk.

Elselskabet kan være uenig i, at elaftalen er ugyldig. Er det tilfældet, skal du indgå en ny elaftale med dit forhenværende elselskab. Er der et økonomisk mellemværende med elselskabet, du vil væk fra - f.eks. et gebyr for, at du har afbrudt elaftalen inden for bindingsperioden, kan du klage til Ankenævnet på Energiområdet. Se mere på www.energianke.dk.

Kundeservicemedarbejder

Har du brug for hjælp?

Hos go’energi sidder vi klar til at hjælpe dig, hvis du har spørgsmål.

Kontakt vores kundeservice på 87 11 34 00 eller skriv en mail til post@go-energi.dk.

Vil du tale med os ansigt til ansigt, kan du også besøge os på et af vores tre kontorer.